två nya recensioner (only in swedish)

GLÖM DÄ! – “Grisigast i Östergötland
D-Takt & Råpunk m.fl. bolag, egen distribution, 2010

Med omslag tecknat av Magnus “Crash-Mag” Jansson och bandfoto med nitvästssvidad vokalist säger det sig självt att dessa östgötar piskar d-taktspunk på den här sjutummaren.

Och manglet är helt klart schysst rens i KRIGSHOT-skolan, med föredömligt sprucken ljudbild; precis som sig bör.

Texterna är å andra sidan inte mycket att orda om; generiska svenska råpunkstexter som knappast tangerar några TOTALITÄR-höjder. Och “parodin” på  MODERAT LIKVIDATIONs “Nitad” (“Spritad”) faller platt – tramsig. Däremot kul med en låttext som behandlar svininfluensa-hysterin! Allting går som bekant att sälja med mördande reklam/mediakampanjer, vilket attackeras i “Svinhysterin”. Fram för fler udda ämnesval inom hardcore!

Allt som allt är “Grisigast I Östergötland” en vinylbit som är bättre än genomsnittet, om än kanske inte någon blivande buppu-duppu-du-klassiker.

(Ironiskt att man pajar stiftet på skivspelaren under recension av en platta innehållandes en låt med titeln “MP3 är fan inte punk”, förresten… På ren råpunkssvenska: helvetes jävla skit.)”

/ CRITICAL MASS

Dessa ord som skrivs nu, skrivs av mig personligen, och medlemmar i Glöm Dä! måste inte ställa sig bakom mig. Men vad är det för grej att påpeka att mina texter inte är skrivna som Totalitärs höjder? Är det ens värt att nämna? Jag förstår faktist inte sammanhanget. Vad har mina texter med Totalitärs texter att göra? Jag vet att Tottis har väldigt genomtänkta texter, men jag skriver absolut inte på det sättet. Jag tog väl egentligen inte speciellt illa upp, bara att jag förstår verkligen inte poängen med att jämföra texter? Alla har vi alla olika sätt att uttrycka sig genom texter./ Årre

“Glöm Dä!
I skuggan av er stia (En jävla massa olika DIY-bolag) 7″

Turistens favorit crustare bränner av sex nitbeklädda råpunkstänkare på nya sjuan, med den lysande titeln, “I skuggan av er stia”. Jag tycker Glöm Dä!s kombination av kaos och mangel är lysande och singelformatet perfekt för bandet. Jag vet inte riktigt om jag skulle överleva en fullängdare, men Linköpingsgänget får gärna testa mig. Dessutom, som oftast, grymt (!) snyggt omslag av Crash-Mag.” TURIST I TILLVARON

Leave a Reply

